Regelt u uw zaken online? Bij sommige organisaties en bedrijven heeft u een digitale of online handtekening nodig.
Regelt u uw zaken online? Bij sommige overheidsorganisaties en bedrijven moet u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken als u berichten of documenten verstuurt. Met uw digitale ondertekening weet de ontvanger dat u echt de afzender bent.
Een elektronische handtekening (online handtekening of digitale ondertekening) bevestigt uw identiteit bij het versturen van bijvoorbeeld e-mails, bestanden, of webformulieren. Er zijn 3 soorten elektronische handtekeningen:
Een gekwalificeerde elektronische handtekening is in de EU juridisch hetzelfde (rechtsgeldig) als uw handgeschreven handtekening. In Nederland is er geen juridisch verschil tussen elektronische handtekeningen, zolang de methode van ondertekening voldoende betrouwbaar is.
Wilt u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken? U kunt een gekwalificeerd certificaat aanvragen bij een bedrijf dat op de vertrouwenslijst van de Europese Commissie staat. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) controleert deze bedrijven.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein