In de Digital Markets Act (DMA) staan Europese concurrentieregels voor de allergrootste digitale platforms. Deze regels bieden meer bescherming voor bedrijven en consumenten die de platforms gebruiken. Lees wat dit betekent voor ondernemers.
De Digital Markets Act (DMA) is een Europese wet. Het doel van de wet is om ondernemers en consumenten te beschermen. En te zorgen voor meer concurrentie op digitale markten. De regels van de DMA gelden voor de allergrootste digitale platforms wereldwijd waar ondernemers en consumenten bijna niet meer omheen kunnen. De Europese Commissie heeft bepaald dat dit Alphabet, Amazon, Apple, Booking.com, ByteDance, Meta en Microsoft zijn. Deze platforms kunnen u helpen om veel klanten te bereiken voor uw producten of diensten. Het kan zijn dat u daardoor niet meer zonder deze platforms kunt. Deze platforms heten ook wel poortwachters.
Een platform is poortwachter als het aan deze drie voorwaarden voldoet:
De Europese Commissie bepaalt welke platforms aan deze drie voorwaarden voldoen. Zij kan dat op twee manieren doen: op basis van cijfers en op basis van onderzoek. Daarbij kijkt de Europese Commissie bijvoorbeeld naar de marktwaarde of omzet. En naar het aantal gebruikers en de hoeveelheid data die het platform heeft. De Europese Commissie kijkt ook naar het aantal jaar dat het platform de marktwaarde of het aantal gebruikers heeft. Poortwachters hebben 6 maanden de tijd om te voldoen aan de regels uit de DMA.
Ondernemers en consumenten hebben steeds vaker grote platforms nodig. Bijvoorbeeld om producten te verkopen of te kopen. De platforms kunnen gebruik maken van die situatie. En oneerlijke voorwaarden eisen. U kunt daardoor ook minder makkelijk concurreren met deze grote platforms. Door de DMA hebben platforms minder macht en zijn ondernemers en consumenten beter beschermd.
Er zijn verschillende regels waar poortwachters zich aan moeten houden die uw positie verbeteren. Dit betekent voor u dat de markt eerlijker wordt. U heeft betere kansen met uw bedrijf.
Enkele voorbeelden van wat poortwachters moeten doen:
Enkele voorbeelden van wat poortwachters niet mogen doen:
Bekijk hier de video over de Digital Markets Act (DMA).
De Europese Commissie controleert of platforms zich houden aan de Digital Markets Act. De Europese Commissie neemt alle belangrijke besluiten over poortwachters en kan boetes opleggen. Zij kan ook extra maatregelen nemen als platforms zich vaker niet aan de regels houden. Nationale toezichthouders werken samen met de Europese Commissie bij de controle op de DMA. In Nederland is dit de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De ACM kan op dit moment niet zelf onderzoek doen naar klachten. De toezichthouder kan wel meldingen aan de Europese Commissie doorgeven. De Minister van Economische Zaken heeft een wetsvoorstel geschreven dat in januari naar de Eerste en Tweede Kamer is verstuurd. Zodra het voorstel is goedgekeurd, kan de ACM zelf onderzoeken starten voor de DMA. Naar verwachting zal dit in 2025 gebeuren.
Heeft u een klacht over een digitaal platform (poortwachter)? Dan kunt u dit melden bij de Europese Commissie en de ACM. U kunt hiervoor gebruik maken van het tipformulier van de ACM. Deze klachten gebruikt de Europese Commissie om onderzoek te doen.
Er komen steeds meer regels voor digitale markten die belangrijk zijn voor ondernemers. Hieronder staan andere regels die misschien voor u belangrijk (gaan) zijn:
Download de infographic 'Wie zijn poortwachters?'
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein