Heeft u een mogelijke investeerder gevonden? Drie zaken geven de doorslag bij het besluit om wel of niet met u in zee te gaan: uw persoonlijkheid en bedrijf, uw idee en innovatieplan, en de de 'pitch' (de presentatie).
Een investeerder gaat alleen met u in zee als hij iets ziet in uw plannen. Een innovatie kan al een verbetering voor uw onderneming zijn. Met een innovatieplan laat u zien dat u goed heeft nagedacht over alle onderdelen van uw innovatie. In dat plan werkt u ook uit hoeveel geld u nodig heeft voor verbeteringen, want het financiële plaatje is van groot belang voor de investeerder.
De investeerder wil ook weten waar uw bedrijf voor staat en hoe het presteert. Neem daarom in uw innovatieplan informatie op over het ontstaan, de rechtsvorm, uw missie, producten en diensten en de financiële ontwikkeling van uw bedrijf. Een investeerder gaat alleen met u in zee als hij voordeel ziet in uw plannen.
Naast het innovatieplan speelt ook uw persoonlijkheid een belangrijke rol bij het overtuigen van een investeerder. Financiers vinden de volgende eigenschappen van ondernemers belangrijk voor een succesvolle innovatie:
Misschien heeft u niet al deze eigenschappen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Beschrijf dan in uw innovatieplan hoe u ontbrekende kenmerken aanvult. Bijvoorbeeld door samen te werken met een zakenpartner of door een passende medewerker aan te nemen.
U heeft een geweldig plan en een indrukwekkend CV. Maar bij het binnenhalen van een financier is uw 'pitch' (de presentatie) vaak doorslaggevend. Een investeerder valt niet voor een idee, maar voor een sterke businesscase, een realistische omzet- en rendementsprognose en voor echte ondernemerspassie. Vaak is er weinig tijd voor een eerste presentatie, dus bereid u goed voor.
Met het Business Model Canvas laat u in één overzicht de 9 bouwstenen van uw bedrijf zien. Dat geeft een investeerder snel overzicht.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein