Ervaart u een probleem met de overheid? Meld dit bij de juiste instantie.
Bent u het niet eens met een beslissing van de overheid? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken bij de instantie die de beslissing heeft genomen. Tegen de uitkomst van uw bezwaar kunt u eventueel beroep aantekenen bij de bestuursrechter.
Vindt u dat u niet goed bent behandeld door een overheidsinstantie?
Bent u niet tevreden met de behandeling van uw klacht? Dan kunt u de klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman. Sommige overheden of instanties hebben een eigen ombudsman. U kunt op de site van de Nationale Ombudsman controleren bij wie u terecht kunt.
Heeft u last van tegenstrijdige of onduidelijke regels van de Rijksoverheid? Of van onnodige administratieve lasten? Meld dit bij het Meldpunt regelgeving.
Heeft u last van regels van een decentrale overheid, zoals een gemeente, provincie of waterschap? Meld dit bij de decentrale overheid zelf. Weet u niet bij welke decentrale overheid? Het Meldpunt regelgeving kan u hierbij helpen.
Wilt u met innovatieve investeringen bijdragen aan groene groei en ervaart u een belemmering met wet- en regelgeving? Geef de belemmering door aan het Programma Ruimte in Regels. Ruimte in Regels zoekt samen met u en andere betrokken partijen naar een oplossing.
Suggesties voor verbetering van Europese wet- en regelgeving en vermindering van regeldruk kunt u melden bij Lighten the load – Have your say!
Zijn de EU-rechten van uw bedrijf geschonden door een overheidsinstantie in een ander EU-land? Dan kunt u hulp vragen bij Solvit. Als uw zaak is geaccepteerd, probeert Solvit deze binnen 10 weken op te lossen.
Doe bij fraude of misleiding aangifte bij de politie en meld het bij een digitaal meldpunt.
Constateert u een misstand bij een overheidsorganisatie of een bedrijf? Meld dit bij de juiste instantie:
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein