Wilt u een cateringbedrijf starten vanuit huis? Bijvoorbeeld voor hapjes, taarten of maaltijden? Dan krijgt u te maken met regels en voorwaarden. U moet werken met een hygiënecode en u inschrijven bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Lees wat u moet doen en regelen voordat u start.
Wanneer is uw catering geen hobby, maar een bedrijf? KVK heeft criteria opgesteld waarmee u kunt beoordelen of u ondernemer bent of niet. Voldoet u aan deze criteria? Dan kunt u zich inschrijven in het Handelsregister (stap 5). Daarna beoordeelt de Belastingdienst of u ook ondernemer bent voor de btw en inkomstenbelasting.
Lees voorbeeldsituaties van ondernemers die zich wel of niet inschrijven op KVK.nl.
U moet bij uw gemeente melden dat u een cateringbedrijf aan huis gaat starten. De voorwaarden en regels verschillen per gemeente. Vraag daarom bij uw gemeente naar de precieze voorwaarden.
Uw huis moet een woonkarakter houden. Dat betekent dat:
Uw plannen moeten passen binnen het omgevingsplan.
Past het wel, dan moet u meestal uw bedrijf aan huis melden bij uw gemeente. Past het niet, dan kunt u een omgevingsvergunning of wijziging van het omgevingsplan aanvragen. Doe de vergunningcheck bij het Omgevingsloket om erachter te komen wat u moet aanvragen.
Bent u eigenaar van het huis? Lees dan de voorwaarden in uw hypotheekovereenkomst om te weten of u een bedrijf aan huis mag starten.
Huurt u uw woning? Houd dan rekening met de voorwaarden in het huurcontract. Neem contact op met uw verhuurder en bespreek de plannen voor uw cateringbedrijf vanuit huis.
U bent verplicht om volgens een goedgekeurde hygiënecode te werken. Zo voldoet u aan de HACCP-eisen voor voedselveiligheid. In een hygiënecode staat hoe u de voedselveiligheid en hygiëne bewaakt.
U krijgt controles van NVWA om vast te stellen of u veilig en hygiënisch werkt. Bestel een goedgekeurde HACCP-code via Koninklijke Horeca Nederland (KHN), de brancheorganisatie voor de horeca. U kunt ook zelf een voedselveiligheidsplan maken. Dat plan moet voldoen aan de 7 basisprincipes van het HACCP.
Voldoet u aan de criteria van KVK (stap 1)? Dan kunt u uw cateringbedrijf nu gaan inschrijven in het Handelsregister van KVK.
U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).
eHerkenning heeft u vaak nodig om zaken voor uw bedrijf te regelen bij de overheid. Bijvoorbeeld voor het inschrijven bij de NVWA. Het is een veilige manier om online in te loggen. U vraagt uw inlog voor eHerkenning aan bij een officiële leverancier. Tijdens het aanvraagproces heeft u uw KVK-nummer nodig. U betaalt voor de aanvraag en het gebruik van eHerkenning. De hoogte van de kosten zijn afhankelijk van de aanbieder.
Omdat u met uw cateringservice eten kookt en verkoopt, moet u zich inschrijven bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) U heeft hiervoor uw eHerkenning nodig.
Werkt u met vlees, vis, zuivel, eieren of kiemgroenten? Dan moet u speciale erkenning en registratie aanvragen voor het maken, gebruiken of verkopen van levensmiddelen.
U moet over uw omzet uit uw cateringbedrijf btw betalen. Meestal doet u per kwartaal btw-aangifte. Maar u kunt bij de Belastingdienst ook een verzoek indienen om per maand of jaar aangifte te mogen doen. Naast btw-aangifte doet u een keer per jaar aangifte inkomstenbelasting.
Bij uw aangiften kunt u misschien aftrekposten en regelingen gebruiken. U betaalt dan minder belasting.
Als u eten gaat verkopen vanuit huis, is het verstandig om u te verzekeren tegen bedrijfsrisico’s. Bijvoorbeeld met deze verzekeringen:
Gaat u met een motorvoertuig eten vanuit huis bezorgen bij uw klanten? Dan moet u zich verplicht verzekeren tegen schade als u een ongeluk krijgt. Lees meer over een WAM-verzekering afsluiten.
Met een opstalverzekering verzekert u zich tegen schade door bijvoorbeeld brand of inbraak. Uw hypotheekvertrekker of verhuurder zullen dit vaak eisen.
Met een BAV verzekert u de financiële gevolgen van een beroepsfout.
Met een AVB verzekert u zich voor schade die u maakt bij een klant
U bent wettelijk verplicht een administratie op te zetten en bij te houden. Zo heeft u inzicht in uw financiële situatie en heeft u alle gegevens voor uw belastingaangiften. U kunt de administratie zelf doen, maar ook uitbesteden aan een accountant of boekhouder.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein