Handelt u in cryptomunten? Zoals bitcoins? Of biedt u bewaarportemonnees aan? Dan moet u zich registreren bij De Nederlandsche Bank (DNB). Op deze pagina leest u hoe u zich als cryptobroker registreert.
U moet zich registreren omdat cryptovaluta (digitale munten) soms door criminelen gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor witwassen en financiering van terrorisme. DNB controleert of u zich houdt aan de antiwitwaswetgeving.
Het is uw verantwoordelijkheid om de cryptotransacties in de gaten te houden. U moet letten op ongebruikelijke activiteiten. En de identiteit van klanten controleren. DNB controleert hoe u dit doet. Bijvoorbeeld door onderzoek bij u te doen.
De registratieplicht geldt voor alle brokers (tussenpersonen) in Nederland die wettige munten wisselen naar cryptomunten en andersom. Wettige munten zijn bijvoorbeeld euro's en dollars. De registratieplicht geldt ook voor aanbieders van digitale bewaarportemonnees. Buitenlandse cryptobrokers die in Nederland de markt op willen, moeten zich ook registreren. Met een registratie wekt u bovendien vertrouwen bij klanten en leveranciers.
U moet een dossier inleveren bij DNB om de registratie te krijgen. U verzamelt hiervoor de volgende informatie:
Lees meer over het registratieformulier en de informatie die u moet opsturen (pdf) op DNB.nl.
Uw aanvraag bestaat uit de volgende 2 stappen:
U dient uw registratieaanvraag in via Digitaal Loket Toezicht (DLT). Dat doet u door het aanvraagformulier volledig in te vullen. Daarbij uploadt u het dossier met de informatie over uw bedrijf.
DNB controleert ook de betrouwbaarheid en geschiktheid van het bestuur van uw bedrijf. U moet hiervoor een aparte aanvraag doen via het DLT. U gebruikt hiervoor het formulier ‘Aanvangstoetsing cryptodiensten’.
DNB heeft een animatie en folder (pdf) met informatie over wat u kunt verwachten van de toetsing.
DNB registreert u binnen 2 maanden nadat uw aanvraag binnen is. Als de gegevens volledig en juist zijn. DNB bepaalt hierbij ook of u aan de wettelijke eisen voldoet. De toezichthouder schuift de termijn op als er informatie ontbreekt in uw aanvraag. Tot de aanvraag volledig is. U ontvangt hierover bericht.
Voor de aanvraag, inclusief de toetsing van uw bestuur, betaalt u eenmalig € 6.300. Treden er nieuwe bestuurders toe na de registratie, dan moet u kosten betalen om deze bestuurders te laten toetsen door DNB. Dit moet ook wanneer een bestuurder van functie of takenpakket verandert. U moet dan opnieuw toetsing op geschiktheid en betrouwbaarheid aanvragen en betalen.
Heeft u de registratie gekregen? Dan betaalt u jaarlijks voor het doorlopend toezicht. Bekijk alle kosten voor toetsing en toezicht op DNB.nl.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein