U wilt exporteren naar het buitenland. Houdt u alles in eigen hand of maakt u gebruik van tussenpersonen? Of u voor directe of indirecte export kiest, hangt af van uw situatie, uw product en de eisen van de buitenlandse markt. Bekijk de voor- en nadelen van beide exportvormen.
Bij directe export verkoopt u direct aan een klant in het buitenland. De factuur stuurt u dus naar de klant. Een voorbeeld: u stuurt uw handgemaakte telefoonhoesjes zelf met de post naar kopers in België en Duitsland. U heeft nauw contact met uw klanten en doet uw eigen marketing en verkoop. Tot directe export behoort ook verkoop via een eigen vestiging in het buitenland.
Bij indirecte export schakelt u derden in die uw onderneming en producten in het exportland vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld een handelsagent of een distributeur/wederverkoper.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Directe export:
|
|
Indirecte export:
|
|
Welke manier van exporteren u ook kiest, zorg dat u afspraken schriftelijk vastlegt. De brancheorganisatie Verbond van Nederlandse Handelsagenten en Importeurs en de International Chamber of Commerce (ICC) Nederland hebben modelcontracten. Die kunt u als basis gebruiken.
Verkoopt u rechtstreeks goederen aan een buitenlandse eindklant (een klant bestelt bijvoorbeeld bij u een machine die hij nodig heeft voor productie) dan kan een internationale verkoopovereenkomst (international sale contract) worden opgesteld
Gaat u structureel samenwerken met een distributeur of een handelsagent, dan kunt u een distributieovereenkomst of agentuurovereenkomst sluiten.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein