De N200 in Halfweg gaat vanaf april 2019 op de schop. De twee oude bruggen worden vervangen voor één nieuwe brug. Het verkeer zal tijdelijk over twee rijstroken moeten in plaats van de huidige vier beschikbare rijstroken. Fietsers kunnen tijdelijk niet over de brug, zij worden omgeleid.
De N200 krijgt in Halfweg een ‘dorpser’ karakter. De bocht bij de nieuwe brug wordt scherper, waardoor het autoverkeer wordt gedwongen snelheid te verminderen. Ook wordt het fietspad verbeterd en komen er hagen en bomen langs de weg.
De aanpak van de doorgaande weg in Halfweg maakt deel uit van het project ‘De Nieuwe N200’. Tussen de Admiraal de Ruyterweg in Amsterdam-West en tussen NS-station Halfweg-Zwanenburg wordt de weg opnieuw ingericht. In Amsterdam krijgt de N200 een meer stedelijke inrichting met meer oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers. De maximumsnelheid gaat naar vijftig kilometer per uur.
Meer dan een nieuwe weginrichting
Met het project wordt niet alleen de weginrichting aangepast. Ook wordt de dijk waarover de weg loopt opgehoogd. Daarnaast worden twee nieuwe drinkwatertransportleidingen aangelegd langs de N200. Sinds oktober worden daarvoor al kabels en leidingen verlegd.
Hinder
Na de zomer krijgt het verkeer op de N200 te maken met hinder. Er wordt gerekend op gemiddeld een kwartier extra reistijd voor de weggebruikers.
Naar verwachting zijn alle werkzaamheden in mei 2020 afgerond.
Bron: Haarlems Dagblad
Bron illustratie: Rijkswaterstaat