Woensdag 25 november bezocht wethouder Economie, Duurzaamheid en Mobiliteit, Robbert Berkhout, het bedrijf Ruud Zander Schoonmaakbedrijf in de Waarderpolder. Sinds 1971 maakt dit familiebedrijf schoon bij organisaties verspreid over heel Nederland. Juist ook in deze tijd is het belangrijk in gesprek te gaan met het ondernemen in deze moeilijke periode.
Op corona-proof wijze bezocht de wethouder, samen met Ruud Meijer (vanuit gemeente Haarlem actief als bestuurslid van Parkmanagement Waarderpolder) Ruud Zander Schoonmaakbedrijf.
Zij gingen in gesprek met directeur Ella Zander, dochter van oprichter Ruud Zander. Ella Zander is daarnaast ook bestuurslid bij de Industriekring Haarlem (IKH) en adviseur van Bedrijf en Samenleving Haarlem.
Bij Ruud Zander Schoonmaakbedrijf werken 125 personen vast in dienst, bijna allemaal fulltime. Ellen is zuinig op haar medewerkers, schoonmaakkrachten zijn moeilijk te vinden. Het verloop in haar medewerkers is laag.
Ze introduceerde het overdag schoonmaken: zo ziet de klant dat er schoongemaakt wordt, wordt de schoonmaker deel van het bedrijf en wordt hij/zij beter gewaardeerd. Daarnaast is het beter voor de gezondheid van haar medewerkers om overdag te werken.
Coronaperiode
De start van de coronacrisis zorgde voor grote druk op het schoonmaakbedrijf. Een aantal klanten beëindigden hun contract met Ruud Zander Schoonmaakbedrijf.
In mei startte Zander met het aanboren van andere markten, zoals desinfectie en handgel. Sinds de zomer trok ook de ‘standaard business’ weer aan. Ruud Zander Schoonmaakbedrijf ‘overleeft’ de coronacrisis door de diversiteit in sectoren waarvoor zij werkzaam zijn: cultuur, onderwijs, kleine overheid, horeca en retail behoren allemaal tot de sectoren waarvoor Ruud Zander Schoonmaakbedrijf werkzaam is.
Ella Zander merkt dat de lange wachttijden voor het testen van medewerkers met klachten negatieve invloed heeft op haar bedrijf. Parkmanagement heeft haar op de hoogte gebracht van de sneltest mogelijkheden in de Waarderpolder. Ook is de testcapaciteit bij de GGD inmiddels opgeschaald, waardoor de wachttijden korter worden.
Toekomst
De coronacrisis leerde Zander ook veel. Het was een punt om goed te kijken hoe verder te gaan met het bedrijf. Contracten werden bijgesteld en Zander ging beter kijken naar de kosten die het schoonmaakbedrijf maakte.
Daarnaast werkt Zander niet meer met harde missies en visies. Haar motto nu: wees dagelijks alert, en investeer in de relaties met je klanten.