Begin september werd de Figeebrug, de fietsverbinding over de industriehaven in de Waarderpolder, in gebruik genomen. Krap drie maanden later heeft de brug al verschillende storingen gehad. Hoe komt dat? De manager van het project Figeebrug legt uit.
Wat is er met de brug aan de hand?
“Een brug is maatwerk. Elke brug in Nederland wordt opnieuw ontworpen en samengesteld met bestaande onderdelen en besturingselementen. Al die onderdelen moeten feilloos met elkaar samenwerken. Dat wordt tijdens het bouwproces meerdere malen getoetst in de fabriek en als de brug geplaatst is. Maar ook wanneer een nieuwe brug al geplaatst is kost het zogenoemde inregelen altijd tijd.
Daarnaast zijn de veiligheidseisen die aan een beweegbare brug worden gesteld strenger dan vroeger en worden steeds aangescherpt, zelfs op dit moment. Omdat we de brug op afstand bedienen, is het zicht op de brug de belangrijkste veiligheidsvoorziening. De bediening op afstand wordt op dit moment aangepast zodat deze voldoet aan de laatste eisen. Om deze reden bedienen we de Figeebrug lokaal met een tablet, tot de aanpassing van de afstandsbediening klaar is. De tablets blijken gevoeliger voor kou en vochtigheid. Dat geeft ook storingen. Ze worden op dit moment aangepast om beter onder deze omstandigheden te kunnen functioneren.
Wat maakt het inregelen van een brug zo moeilijk?
“Wanneer de brug op zijn plek ligt, moet de brug op de plaatselijke condities worden ingeregeld. Alles heeft invloed op de brug. Temperatuurverschillen, trillingen, vochtigheid, wind, enzovoort. Het duurt daarom even tot de brug zijn ideale afstemming heeft voor de plek waar hij ligt”.
Wat wordt eraan gedaan om de storingen te voorkomen?
“Bij iedere storing sturen we zo snel mogelijk een monteur die kijkt wat er aan de hand is. We leren bij iedere storing hoe de brug reageert op bepaalde veranderingen zoals temperatuurschommelingen en hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.”
Wanneer is de brug goed genoeg ingeregeld en zijn we van de storingen af?
“Eigenlijk kan je stellen dat zo’n inregelperiode wel een jaar duurt. Wanneer hij alle seizoenen heeft meegemaakt.”
Begrijpt u de ergernis?
“Ja, ik vind omfietsen ook niet leuk dus snap dat mensen zich ergeren als de brug weer open staat. Mensen hebben lang op de brug moeten wachten en nu is ie er en kunnen ze nog geen kortere route fietsen. Dit vraagt helaas enig geduld van de weggebruiker.”
Waarom laten jullie de brug niet dicht als er een storing is? Dan heeft de fietser er minder last van.
“De beroepsvaart heeft geen andere mogelijkheid om de industriehaven in en uit te komen. Daarom zetten wij de brug open om de bedrijfsvoering van alle bedrijven die afhankelijk zijn van scheepvaart niet te hinderen. Fietsers hebben, ook al is het om, een alternatief.”
Bron: Gemeente Haarlem